راه های جلوگیری از زنگ زدگی آهن

آهن دارای نقاط ضعفی است و زنگ زدگی یکی از آن هاست. اگر آهن در برابر رطوبت یا موارد خورنده قرار بگیرد سریعا دچار زنگ زدگی می شود . این موضوع باعث می شود از مقاومت فولاد کم شود پس لازم است از زنگ زدگی آهن تا حد ممکن جلوگیری شود. در ادامه به راه هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن اشاره می کنیم:

گالوانیزه کردن

روی در مواجهه با اکسیژن سریعا با آن ترکیب می شود اما اکسید روی بر عکس اکسید آهن ظاهر خوبی دارد و به شدت به فلز روی چسبندگی دارد. این لایه ی اکسید شده  از تماس اکسیژن با آهن جلوگیری می کند و مانع از زنگ زدگی می شود. به این فرآیند گالوانیزاسیون می گویند، و به دو روش سرد و گرم انجام می شود. در گالوانیزاسیون گرم، فولاد در حمامی از روی مذاب قرار می گیرد، وقتی که آن را از حمام خارج کنند یک لایه از روی بر روی آن قرار گرفته است و در بابر زنگ زدگی مقاوم می شود.

رنگ زدن

یکی از روش های سنتی رنگ زدن آهن است. به صورت کلی هر ماده ای که از تماس اکسیژن با آهن جلوگیری کند می تواند برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده شود. استفاده از رنگ حفاظت 100 درصد از آهن ایجاد نمی کند اما هزینه ی کمی دارد و می تواند باعث زیباتر شدن آهن شود

نگهداری و مراقبت از آهن

وقتی آهن شروع به زنگ زدن کرد می تواند سریعا روی آهن پخش شود. برای جلوگیری از آن می توانید سریعا زنگ زدگی را برطرف کنید و با آب و صابون فلز را شستشو داده و خشک کنید.

استفاده از روغن

روغن مانند رنگ مانع رسیدن اکسیژن به فلز می شود. روغن هایی که محافظ ضد زنگ هستند برای جلوگیری از زنگ زدگی ساخته شده اند.

پوشش پودری

استفاده از اکریلیک، اپوکسی، وینیل یا مواد دیگر می تواند مانع رسیدن اکسیژن به آهن شود.

انبار کردن صحیح باید آهن را از محیطی که باعث زنگ ردگی آن می شود دور کرد. آهن باید در محیطی قرار بگیرد که رطوبت نداشته باشد. هوای معمولی هم دارای مقادیری ذرات آب است. برای این که به طور کامل از زنگ زدن آهن جلوگیری شود باید به کاملا از رطوبت و هوا آن را دور کرد

4
5/ 2 رای
امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
بسیار عالی معمولی خوب نبود
ارسال دیدگاه شما کاربر مهمان هستید ، می توانید وارد حساب کاربری شوید
دیدگاه کاربران

اولین دیدگاه را بنویسید

فهرست عناوین 2
    اشتــراک چــاپ مقاله
    4
    5/ 2 رای
    امتـــیاز شمـــا بـه ایــن مقــاله
    نظر شما چیست ، روی یکی کلیک کنید
    بسیار عالی معمولی خوب نبود
    • تاریخ انتشار چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    • دستـه بندی مجله خبری
    • نـویـسنده شادی شمس آبادی